• 22. mája 2024 20:44

6. Pozícia kobry (Bhujangasana) – Kľúčový cvik jógy pre zdravú chrbticu

Pozícia kobry (Bhujangasana)

Jóga je starodávna prax, ktorá prináša mnoho benefitov pre naše telo a myseľ. Jedným z najznámejších a zároveň najefektívnejších cvikov jogy je pozícia kobry, známa aj ako Bhujangasana. Tento článok vám ponúka detailný pohľad na tento kľúčový cvik, jeho význam, techniku prevedenia, účinky na zdravie a tipy pre začiatočníkov aj pokročilých jogínov.

História a význam Bhujangasany

Pozícia kobry (Bhujangasana) patrí medzi základné ásany hathajógy a jej názov pochádza zo sanskritského slova „bhujanga“, čo znamená had alebo kobra. Táto pozícia je nazývaná podľa hada kvôli svojej charakteristickej podobe – telo sa zdvíha a pretiahne podobne ako kobra pripravená zaútočiť.

Technika prevedenia Bhujangasany

  1. Pred prevedením Bhujangasany sa uistite, že ste dostatočne zahriali a rozcvičili chrbticu a ramená.
  2. Ľahnite si na brucho, čelo opierajúce o podložku a ruky položte pozdĺž tela s dlaňami nadol.
  3. Postupne zdvíhajte hlavu, krk a ramená od podložky, pričom sa opierate o ruky a snažíte sa čo najviac pretiahnuť chrbát.
  4. Lakťami tlačte dole smerom k bedrovým kostiam a ramená držte ďalej od uší.
  5. Hlboko dýchajte a zotrvajte v tejto pozícii 5 až 10 sekúnd. Potom sa pomaly vráťte do východiskovej polohy.

Účinky Bhujangasany na telo a myseľ

Pozícia kobry (Bhujangasana) prináša mnoho pozitívnych účinkov na naše telo a myseľ, medzi ktoré patrí:

  • Posilnenie chrbtice a svalstva chrbta
  • Zlepšenie držania tela a prevencia bolesti chrbta
  • Zvýšenie flexibility chrbtice a ramien
  • Stimulácia tráviaceho systému a detoxikácia organizmu
  • Zlepšenie dýchacieho systému a krvného obehu
  • Uvoľnenie napätia a stresu v tele a mysli

Tipy pre začiatočníkov a pokročilých jogínov

  • Začiatočníci by mali byť opatrní a nepretiahnuť chrbát príliš veľa, aby nedošlo k zraneniu. Pomocou podušky alebo zvrnutého deky pod bruchom môžete zmierniť tlak na chrbticu.
  • Pokročilí jogíni môžu Bhujangasanu kombinovať s inými ásanami alebo ju prehlbovať pomocou rôznych variácií, ako je napríklad zdvíhanie nôh od podložky alebo prechod do pozície psa so zdvihnutým chvostom (Urdhva Mukha Svanasana).

Zhrnutie

Pozícia kobry (Bhujangasana) je kľúčovým cvikom jogy, ktorý prináša mnoho benefitov pre naše telo a myseľ. Jej správne prevedenie a pravidelná prax vám môže pomôcť zlepšiť držanie tela, posilniť chrbát, zvýšiť flexibilitu a uvoľniť stres. Nezáleží na tom, či ste začiatočník alebo pokročilý jogín – Bhujangasana je skvelou ásanou pre každého, kto chce zlepšiť svoju fyzickú a mentálnu pohodu.

Tréningový plán na jógu: Krok za krokom k lepšej pohode a zdravšiemu životnému štýlu