• 14. júla 2024 0:16

7. Urdhva Mukha Svanasana: Pozícia Ležiaceho Psa vo Svete Jógy

Pozícia ležiaceho psa (Urdhva Mukha Svanasana)

Jóga je starodávna forma cvičenia, ktorá si za stáročia získala obrovskú popularitu. Jej cieľom je nie len zlepšiť fyzickú kondíciu, ale aj priniesť harmóniu a rovnováhu do našich životov. V dnešnom článku sa pozrieme na jeden z jej najznámejších a najdôležitejších cvikov – pozíciu ležiaceho psa (Urdhva Mukha Svanasana). Prejdeme si jeho význam, techniku a výhody pre naše telo a myseľ.

Význam Urdhva Mukha Svanasana

Urdhva Mukha Svanasana, známa aj ako pozícia ležiaceho psa, je jednou zo základných asán (pozícií) v jóge. Jej názov pochádza zo sanskritu – „urdhva“ znamená „nahor“, „mukha“ znamená „tvár“ a „svana“ znamená „pes“. V tejto pozícii sa telo podobá ležiacemu psovi s tvárou hore. Cvik je súčasťou série Surya Namaskar (pozdrav slnku) a je veľmi dôležitý pre rozvoj flexibility a sily celého tela.

Technika Urdhva Mukha Svanasana

Nasledujúci postup vám pomôže správne zaujať pozíciu ležiaceho psa:

  1. Začnite v polohe na bruchu s čelom opretým o podlahu a rukami pozdĺž tela.
  2. Položte ruky vedľa vášho hrudníka, prsty smerujúce dopredu.
  3. Nádychom zatlačte dlaniami o zem a zdvihnite hornú časť tela, pričom roztiahnete hrudník a pohľad upriamite smerom hore.
  4. Zatlačte päty k zemi a zdvihnite koleno zo zeme, takže váha tela bude rozložená medzi rukami a chodidlami.
  5. Snažte sa udržať telo rovné a svaly stehien a sedacieho svalu aktívne.
  6. Držte túto pozíciu na 5-10 dychov a potom sa pomaly vráťte do východiskovej polohy.

Výhody Urdhva Mukha Svanasana

Pozícia ležiaceho psa prináša mnoho výhod pre naše telo a myseľ. Medzi najdôležitejšie patrí:

  • Posilnenie chrbta, ramien a rúk: Tento cvik posilňuje svaly chrbta, ramien a rúk a zlepšuje ich flexibilitu.
  • Rozťahovanie hrudníka a pľúc: Urdhva Mukha Svanasana pomáha otvárať hrudník a rozťahovať pľúca, čo zlepšuje dýchanie a prekrvenie.
  • Zlepšenie držania tela: Cvik posilňuje svaly potrebné pre správne držanie tela a pomáha eliminovať bolesti chrbta a krku.
  • Stimulácia tráviaceho systému: Pozícia ležiaceho psa masíruje orgány v bruchu a stimuluje tráviaci systém, čo môže pomôcť pri problémoch s trávením.
  • Uvoľnenie stresu a napätia: Pravidelná prax tohto cviku pomáha uvoľniť stres a napätie a prináša pocit pokoja a relaxácie.

Zhrnutie

Pozícia ležiaceho psa (Urdhva Mukha Svanasana) je jedným z najdôležitejších a najznámejších cvikov jógy. Má mnoho výhod pre telo i myseľ, ako je posilnenie svalov, zlepšenie dýchania a uvoľnenie stresu. Ak sa chcete naučiť túto pozíciu správne a bezpečne, odporúčame navštíviť hodiny jógy pod vedením skúseného inštruktora. Tak môžete začať ťažiť z jej úžasných výhod a priniesť viac harmónie do svojho života.

Tréningový plán na jógu: Krok za krokom k lepšej pohode a zdravšiemu životnému štýlu